
---------------------------COMMENTARY
Freedom of the student press, a battle is lost

page five —

by Cathy McDonald
Freedom of the press has been a topic of much 

concern to Canadians recently, with the Kent 
Commission pointing fingers at the corporate 
owners of the daily newspapers, as inhibitors of 
this freedom, and the dailies pointing their fingers 
right back at the government.

Freedom of the press is also a consideration in 
the relationship between student media and 
student governments.

As 1981 drew to a close. Can­
adian student newspapers 
observed a classic battle for 
freedom of the press at the Red 
River Community College in 
Winnipeg, Manitoba.

The Projector was at one time 
a democratic, student-run 
newspaper at Red River Com­
munity College. Last May, the 
Red River Students Association 
(SA) imposed its Communica­
tions Director, Norm Fontaine, 
as editor of the Projector, effec­
tively censoring the news and 
content of the papers. The staff 
resigned in protest and the SA 
subsequently changed the locks 
on the newspaper offices.

The old Projector staff imme­
diately created a new news­
paper, the Free Times. This was 
the beginning of a battle 
watched closely by the student 
press across Canada, until the 
year’s end when a report of the 
struggle and demise of the Free 
Times was heard at the annual 
conference of Canadian Univer­
sity Press (CUP) in Bolton,
Ontario. The old Projector, and 
the Free Times, had been 
members of CUP, a cooperative 
of 51 student-run newspapers.

The following information is 
extracted from news stories and 
from a written report by Jim 
McElgunn, an employee of 
Canadian University Press who 
had worked with the Free 
Times.

Previous to the council 
takeover, relations between the 
Projector and the Red River SA 
were hostile. The Projector was 
critical of both the SA and the 
college administration, at times 
cutting close to the bone. SA 
actions to stifle this criticism 
were severe, culminating in their - 
move by the executive to 
replace the Projector editor. The 
SA made three attempts at pass­
ing a motion to that effect, 
which finally passed after 
intense lobbying.

The new 'council' Projector 
proceeded to pay writers 25 
cents per copy inch in order to 
attract staff, while the original 
staff worked on the Free Times.

week financial situation was a 
big source of worry and insecur­
ity. The Free Times staff organ­
ized a social event to raise 
money, but were unable to put 
up posters to advertise. Incredi­
bly a radio announcer was tem­
porarily fired by the Comm 
Director for announcing the 
event on the student radio. The 
event did raise some needed 
cash.

the Free Times was unsustaina­
ble in the new year. And so the 
struggle ended, with the hope 
that with student turnover, posi­
tive change may occur in future 
years.

The Free Times/Projector 
dispute is an extreme example 
of a recurrent conflict between 
student newspapers and student 
governments, which has it seed 
in a contradiction, namely that 
most campus newspapers are 
published by the body that is 
the natural object of their criti­
cism: student governments.

Student governments are nat­
urally very interested in the edi­
torial content of the paper. Indi­
rect and sometimes direct 
pressure to alter the content, to 
encourgae or discourage cer­
tain kinds of coverage, is a polit­
ical act that mars the ability of 
the paper to assess fairly the 
events on campus. The paper is, 
of course, a constant object of, 
as well as a vehicle for, criti­
cism. However, when that criti­
cism has some financial weight 
behind it, it violates the princi­
ples of freedom of the press. 
Budget time is an example of 
when an editor can be con­
scious of the effect of criticism 
on the newspaper's financial 
health.

Many student papers have 
found a solution to this situation 
by seeking to incorporate them­
selves separately from their 
council, receiving financial sup­
port directly from the students 
rather than by council 
allocation.

A number of newspapers 
have become autonomous,

both council and The Gazette 
as a means of ameliorating the 
situation.

The referendum failed by a 
margin of 59 votes of 1500 cast.

A compromise solution was 
developed in 1980 through the 
creation of a Gazette constitu­
tion that empowers a Publishing 
Board with financial manage­
ment of the paper on behalf of 
the student council. A represen­
tative from the student council 
and the Gazette editor sit on the 
board along with three students 
elected during general elec­
tions, a Dalhousie professor, a 
professional journalist, a 
member of the professional/bus­
iness field (in the past a lawyer) 
and the Gazette’s business 
manager.

The board acts as a buffer 
between the two bodies, remov­
ing the constant financial inter­
action that used to exist.

The constitution also recog­
nizes the right of the staff to 
control the editorial content of 
the newspaper, including the 
election of the Gazette editor. It 
is the responsibility of the Pub­
lishing Board to ensure that the 
decision-making process of the 
Gazette remains democratic 
with the ultimate policy deci­
sions made at weekly staff meet­
ings. This ensures that any stu­
dent can get involved and have 
a say in the paper’s direction.

The Canadian University 
Press constitution echoes the 
necessity of an open democratic 
process whereby all students 
may participate in directing the 
content of their own paper. It 
also recognizes that as the role 
of a paper is to be a watchdog 
of events as they affect stu­
dents, the paper must be free of 
control from those it criticizes.

This freedom can only be 
ensured when it is established 
in a recognized newspaper con­
stitution, or, better still, when 
the newspaper becomes a 
legally autonomous body.

The events at Red River were 
regarded solemnly as an 
extreme, but not isolated 
situation

The importance of the effort 
made by the Free Times was 
conveyed in a motion passed at 
the CUP conference which 
condemns the Red River Stu­
dents Association for its actions, 
and expresses gratitude and 
admiration to the staff of the 
Free Times for upholding the 
principles of autonomy, collecti­
vism and democracy that are 
central to Canadian University 
Press.

The Free Times was success­
ful in maintaining its quality, 
McElgunn reported, and 
enjoyed a much higher popular­
ity among students than the 
inexperienced Projector. 600 
students attended a forum 
organized by Project Free Times 
on the conflict with the SA, and 
later 600 signatures were col­
lected in three days on a peti­
tion recognizing the Free Times 
as the official student news­
paper at Red River. All of these

The purpose of the Free Times 
was to inform students of the 
events surrounding the takeover 
by the SA of the Projector, and 
to become established as the 
recognized official student 
newspaper at the college.

The Free Times staff were 
barred from the newspaper, and 
lost the use of a sympathetic 
professor's office when the 
administration informed that 
prof that she had best not 'get 
involved’. The staff operated 
without an office, phones or any 
general communication, and put 
the bi-weekly paper together at 
the offices of the Uniter, the 
student newspaper at the Uni­
versity of Winnipeg.

The Free Times received 
money from staff donations, 
some local and national adver­
tising, and gifts and loans from 
Canadian University Press and 
its member papers.

When the Free Times con­
tacted their former staff printer 
to print the paper in the fall, the 
president of the SA, Steve Daw­
son, intervened. The printer was 
convinced by Dawson not to 
print the Free Times.

The Free Times went to the 
more expensive University of 
Manitoba printers. Dawson 
again attempted to prevent the 
Free Times from publishing,

V k-

events were given coverage in 
the Winnipeg media, portraying 
the conflict as a struggle for 
freedom of the press from 
government control. This atten­
tion apparently had no effect on 
the SA’s confidence in the cor­
rectness of its decisions.

The Free Times staff explored 
other channels of altering their 
fate, seeking recourse in the SA 
constitution. But the constitu­
tion had no provisions whereby 
students could force the calling 
of a referendum or a general 
meeting, items that usually exist 
in a democratic organization as 
safeguards or checks on politi­
cal power.

The SA was not interested in 
a referendum as it ‘cost too 
much’. Further, it was confident 
that it understood student opin­
ion. McElgunn noted that the 
opinions on the SA were very 
homogeneous as councillors 
were essentially appointed by 
the executive.

As the energy of the Free 
Times staff dwindled, and as 
they began to realize that their 
desire to achieve the existence 
of an independent press at Red 
River was not feasible, the staff 
seemed to accept the fact that

incorporated under their respec­
tive provincial Societies Acts. 
Among them are The Varsity at 
the University of Toronto, and 
The Imprint at the University of 
Waterloo, also Simon Fraser’s 
The Peak and The McGill Daily 

Other campuses are following

claiming that it was an ‘illegal’ 
paper. However, the U of M 
printers were not impressed by 
Dawson and the paper came
out. suit.Distribution was another 
problem. The Free Times was 
worried that the administration 
would side with the SA and pre­
vent distribution of the Free 
Times on campus. The staff 
therefore distributed the paper 
by hand. Their fears were 
heightened when a security 
guard wrestled a staffer to the 
ground, and removed his pap­
ers. By Fall, however, tensions 
had lessened, and the Free 
Times had no problems distri­
buting freely on campus.

The mechanics of producing 
a paper were extremely proble­
matic, and the tenuous week to

The Gazette has had its con­
flicts with Dalhousie student 
councils in the past. A situation 
similar to that at Red River 
occurred in 1973 when a dis­
agreement between the council 
and The Gazette staff over who 
should be the editor resulted in 
the staff resigning and putting 
out their own paper, The 
Gaselle. The dispute was 
resolved with the appointment 
of co-editors.

Tensions have gone up and 
down between the Gazette and 
council. In 1978, a referendum 
was held on the proposal for an 
autonomous Gazette, seen by

//f&7yy J3R^V7//, ■■■ BY Tdryi

lJ

urtWiroNfor 

ZTR&7 coRNZZ*IN(flNCr 
5ON0-5th*t *T»*rJ 

-SvCH- DfG-wi TVAA/0 _
-76 Trie:

TrUi TAU.

S+J i's 4 PRzseas t 
/ FiK W) Y J»A)...Ï>U 
Z ÉûtT CChJ TKkKÏ TD 

You*. tôKjpfyc&vD/rtû' 
I Oujh Pr 

\sEKYLuUKitUG. 
tfEWt PnO 
VRaJ 8 v f

BiP'' %£ ^
t>

o 4/ 6

Mé m/i


