< o

)

”

he center of Munich is relatively small,
From the Frauenkirche, the familiar twin-
domed cathedral that is the city’s best-
known landmark, it is but a short walk to
Odeonsplatz, the Residence and opera
houses to the southern tip of English
Garden, which resembles nothing less than
its name suggests, since it stretches
northward for some six or seven miles, a
glorious woodland park. Walking eastward
one reaches a canal and then a high fence,
ringed with barbed wire. Guard dogs roam
freely protecting a long white building with
a red roof. This is Radio Free Europe/Radio
Liberty, known for simplicity’s sake as RFE-
RL, and it marks the front line in the
United States propaganda war against the
Soviet Union.

In 1980, when the Reagan administration
came into office, the two radios were
revitalized. Under CIA control until 1971,
they have been independent (at least in
theory) since and are now under the
control of the Board for International
Broadcasting, which also administers the

“Voice of America and the recently

established Radio Marti, which broadcasts
to Cuba. In 1982, the Reagan
administration appointed James Buckley,
brother of columnist William F. Buckley as
President of RFE-RL, and well-known anti-
communist George Bailey, an author and
journalist as Director of Radio Liberty.
Director of the twin station Radio Free
Europe was and remains the controversial
right-wing intellectural George Urban,
perhaps best known for his conversations
with prominent figures in Encounters

- magazine.

The mission of RFE-RL is to provide a
surrogate news service for Soviet and East
European citizens. The liberty bell that is
the stations’ crest will, the legend blares,
remain silent until the capitals of Europe
are free once again. Reading the fine print
of the BIB regulations offers a more
subdued goal: to provide objective
accounts of events in the countries
covered. For this purpose, there are
gathered under the red roof of the former
German military hospital some 1,200
employees: American administrators,
German security and maintenance workers,
researchers of various nationalities, a
professional news desk, and services
represented by native speakers of all the
major Soviet nationalities (Radio Liberty)

10421 - 82 Avenue
433-1114
and in
HUB Mall

20% off our already reduced prices.

Few items left from our successful

N

and those of most East European countries
(Radio Free Europe). Of the so-called
communist states, there are no broadcasts
to East Germany (since this is left to the
West Germans), Yugoslavia or Albania.

Before looking at the operations in more
detail, a word might be said of the
significance of RFE-RL in Soviet eyes.
Briefly, Moscow regards the two statons as
major instruments of subversion. Scarcely a
day goes by in which Radio Moscow does
not shriek about the hostile broadcasts of
Radio Liberty, or accuse some desk of
employing war criminals, or remark upon
events at the station itself. In 1985 the
Soviets made a film featuring Radio Liberty.
Also in that year appeared a statement over
the airways that all employees of Radio
Liberty are regarded as “military enemies
of the Soviet Union.” In other words, were
an employee so rash as to set foot on
Soviet territory while employed there, he
could be arrested, tried and executed.

Since this writer was employed for some
15 months by Radio Liberty, it is this station
that this article will examine in detail. By
and large, Radio Free Europe is more
effective. It has a larger research staff in
terms of the populations of the countries
involved, the jamming is not so successful
(in some cases, such as Hungary, it is not
always employed), and the reactions of
spokespersons like Poland’s Jerzy Urban
indicate that the listening audience is huge.
But arguably Radio Liberty is the more
important, sinice the raison d’etre of the
radios concerns Soviet hegemony over
Eastern Europe. The USSR is regarded as
the only culprit for grabbing territory in
1944-45.

I t should be stated at the outset that not
all is well at Radio Liberty. The nature of
the organization ensures the employment
of a large segment of Russian emigres, who
dominate the station. In contrast, the
nationalities services are composed
sometimes of only 8 or 9 employees and
broadcast for anything from 20 minutes to
8 hours a day. The best Russian service is
composed of both native Russians and
Russian Jews. Director George Bailey
appeared to ally himself with the former
and was therefore accused of being
prejudiced against the latter. From

In the heart of Old Strathcona since 1907

CHAPMAN BROTHERS

If you need a jacket nows the time,

sale extravaganza

Topsiders, $63.95

Lee Bush & Carpenter jeans $19.95

‘Gant Shirts $24.95

Limited quan

-) | ,
=T AUSTRIAL HUNGARY

PRUSSIA

% P~
o oY
ﬂ\

b
VIENNA : '

eeEASTr o0 e

Radio Liberty wages an American propaganda war on the USSR.

Washington and within the station itself,
the cry was that Bailey, a friend of
Solzhenitsyn and Vladimir Maksimov, had
done nothing to prevent the “takeover” of
the Russian service by the associates of
these two powerful emigre figures, and
anti-Semitic broadcasts had resulted.

These were serious accusations and
throughout 1984-85, various political and
academic leaders could be seen touring
the narrow corridors of the building and
meeting with fellow Americans employed
there. The cry of anti-Semitism became
louder when a Russian Jewish employee
published an article in an American
newspaper that criticized his employers.
The employee was dismissed, but the tough
German labour laws have ensured that

IF a Radio
Liberty
employee

in Soviet
territory, he
could be
arrested,
tried and
executed.

ever set foot

his case will first be heard in court. In fact,
he became an instant martyr. The
American writer Dimitri Simes took up the
case along with Lars-Erik Nelson. Columnist
Jack Anderson joined in. All three writers
had little fondness for the radio station,
and in most of the articles, and accusations
were far-fetched. The most serious
allegation concerned a broadcast of the
new version of Solzhenitsyn’s 71974, about
the assassination of the Tsarjst minister
Stolypin by a Russian Jew. But President
Buckley never rose to the challenge.
Eventually Bailey was obliged to resign,
although as the Soviets were quick to point
out, he has been retained on full salary as a
“consultant.”,

Aside from internal arguments, the
research capabilities at Radio Liberty are
impressive. Soviet television and radio
broadcasts are monitored, Soviet
newspapers arrive promptly at the station,
to be scrutinized by an army of
researchers, who also have access to any
Soviet journal they care to narhe.
Additionally, all employees are provided
with a daily “budget” of major news items
from the world’s press, including the
editorials and feature articles of The New
York Time, the Washington Post, the Los
Angeles Times, the London Times,
Guardian and Daily Telegraph, the entire
West German press and journals, and most
Swiss and Austrian newspapers. It’s quite
possible but inadvisable to spend an entire
day reading through the “budget,” but
most researchers are expected to skim
through and select the articles they
require. In additon the Krasnyi Arkhiv (Red
Archive) includes a vast amount of filed
material that is currently being
computerized.

The public outcome of the prodigious
research work is the Radio Liberty
Research Bulletin, which appears in all
major university libraries of North America
(including the University of Alberta
Library). The Bulletin is a weekly
publication containing seven or eight
articles about recent events in the USSR.
The articles are necessarily short and
concise and hardly represent the last word
on a subject since they are usually written
immediately after an event. The Bulletin
and the broadcasts resulting from research
papers represent the West’s only authentic
response Lo the Soviets engaging Georgii
Arbatov.

Nevertheless, several factors have
combined to make such research work less
effective than should be the case. First, the
Bulletin itself has been criticized heavily by
some researchers, particularly those who
write in Russian and have to await

<
<%
O
O
Q.
=
-
q.
o .
iy
=
e,
e 10
Q.
=

PO LAND

AKIA
- ,—
/ BUDAPEST \)V
o

/

L

]
.’ :

it PR

|

9

@ WARsaw

2
%

b =

-

.
\



