campaign against Republica’s workers. (In
a well-documented academic study, a
Swedish journalism student shows how the
newspapers in his country systematically
accepted Rego's claims and ignored the
workers’ side. The Swedish press was
echoing the behaviour of news media in
North America and the rest of northern
Europe.)

Matters came to head when Rego tried
to fire an administrative worker for his
opposition. The printing workers petition-
ed against the dismissal, and on May 2
they prepared an issue of Republica
themselves. But Rego refused to authorize
it. Because the mailers and clerical staff
were not yet committed to the fight, the
printers couldn’t put it out.

But by May 19 the mailers and clerical
staff were behind the printers. They again
tried to publish on their own.

Thousands of PS- demonstrators sur-
rounded Republica’s building, throwing
stones and threatening the workers.
COPCON, the now-extinct military security
force, had to rescue them at six a.m., and
few copies were distributed.

COPCON ordered the paper closed.

The PS demanded the military guarantee
Rego’s continued control. The party
threatened to leave the government - at
theat time dominated by leftist military
figures and the Communist Party - if it
didn't agree.

But by July 10 Republica’s workers had
formed solid links with other workers’
organizations, and declared their intention
to publish again. The government sided
with Rego, but faced with widespread
popular support for the workers, COPCON
soldiers let them inside.

The military leadership acquiesced by
appointing the figure head director so the
workers could publish legally, although
they had prepared to operate without him.
Only three journalists and one photo-
grapher remained on the paper. The
workers’ commission hired about 15 new
writers, mostly inexperienced.

The Socialists immediately left the
government, provoking a grave split in
Portugal's miliatry leadership. Anti-
communist officers soon gained control
‘and successfully demanded the formation
,of a new government last September -
dominated by the Socialist Party.

Meanwhile, Republica’s owners quickly
organized a new paper called “A Luta”
(The Struggle), with financial help from
western European social democratic
parties. The parties were alarmed by
events in Portugal as related by the
international press and their PS
informants. The director of A Luta was one
Raul Rego.

Many distributing agents boycotted the
workers-controlled Republica, especially
outside Lisbon.

“The only way we could keep up
circulation was by arranging direct
distribution in factories through workers’
commissions and through residents
commissions,’” a Republica journalist said.

With many fluctuations, the workers
managed to maintain a circulation of about
30,000, similar to Rego's figure, she said.

And when Lisbon's  state-owned
newspapers were prohibited from
publishing after November 25, until the
government purged leftists from their
staffs, Republica - privately owned - sold
90,000 copies as the only paper on the
streets critical of Portugal's authorities.
When the state papers returned,

Republica resumed its 30,000 circulation.

The workers also inherited a debt of
about $200,000, and the Socialist-dominat-
ed government refused the workers
permission to borrow money from the
nationalized banks. Furthermore, their
Swedish newsprint supplier refused
further credits, demanding payment of
past debts. After negotiations, the
company agreed to only a fragile
arrangement.

After November 25 COPCON - and other
regiments which had intérvened on the
side of workers and poor people - were
dissolved.

“We know that if we tried to bring out
the paper without a director they'd stop
it,” one Republica worker said. ‘“Now
they've got the guns.”

“It's very depressing that after all this
long fight we are reduced to a question of
legalism,”" another said.

Fearing unemployment, and sensing the
weakness of a badly-demoralized popular
movement, a majority of Republica
workers voted December 29 to ask back
the old publishers, subject to guarantees
against firings and infringement on the
workers’ editorial statute.

But Rego refuses to even meet the
workers, preferring to play a waiting game
with the rules entirely stacked on his side.

“The government says it will help, but
they know we are losing 200,000 escudos
(about $4000) a day by not publishing. The
publishers know if they wait long enough
the workers will leave and look for other
jobs. Then they can come back and start a
new staff,”” another worker said.

The dispirited workers are split, with
the older printers, along with mailers and
clerical staff, voting to approach the
owners. The vyounger printers were
opposed.

At last report Communications Minister
Almeida Santos, himself a Socialist leader,
was trying to act as a mediator. But the
workers aren't optimistic.

Santos, himself, has been organizing
a massive purge of anti-government
journalists from state-owned newspapers,
radio and television stations since
November 24. On December 28 the
Catholic Church was handed back control
of its propaganda voice, Radio Renes-
censa, which had been occupied by its
workers and used to promote workers and
poor people's struggles since last spring.

It is unlikely Portugal's communications
czars will assist the workers of Republica
much in their current position of
weakness. As one Republica printer said,
the events of November 25 “put us in
Portugal right back where we started.”




