APEC Media Monitoring Report

IMPACS

D. Malaysia — Researcher: Dorothy Bartozsewski

i Discussion

Dorothy Bartozsweski, the IMPACS’
researcher stationed in Malaysia, chose
the following media for analysis:

Utusan, a Malay language daily
newspaper; Radio 4, an English

language radio station; the Star, an
English language daily; and Sin Chew Jit
Poh, a Chinese language newspaper.

Despite monitoring four major media in
Malaysia, the coverage of APEC tended
to be restricted to a uniformly narrow
range of topics and sources. The
majority of the discussion revolved
around economic issues and was
attributed to government representatives.
This may be a consequence of
government control, as all major
Malaysian media outlets are owned by
the ruling coalition.

Three daily newspapers were monitored.
The Malay-language daily, Utusan
focused on four main topics: Economic
issues, the process of negotiation
(politics of trade), events or outcomes
from the official Summit and the.
violence in East Timor. Although the
People’s Summit was the main topic of
one article, the concerns of civil society
and indeed, other voices of opposition
were marginalized almost to exclusion.

Government sources dominated the
APEC discussion in Utusan. Not only
were they the most frequently used
source type, they were by far the most
apt to appear first in these news items.

The English-language daily, The Star,
provided a similarly narrow range of
topics that in general relied on official
government sources. It should be noted

however, that the results from one
monitoring day are absent. This being
said, the Star’s APEC coverage at times
tended to focus on trivial events such as
a shopping trip by Bill and Chelsea
Clinton, APEC leaders sporting new
“APEC” windbreakers and faxes for US
security plans mistakenly being sent to a
chicken processing plant in New
Zealand.

The Star provided extremely limited
opportunities for voices critical of APEC
to be heard. In fact, only one article
mentioned the need to “broaden support
from the grassroots” and “integrate
women into APEC.” However,
representatives “from the grassroots” or
women were not consulted in this piece
as to whether they wanted to be
included. The only other article that
might be construed as an opportunity for
criticism was one describing a “hex” that
a group of witches put on APEC.
Needless to say, such an item was surely
meant to provide comic relief rather than
a serious challenge to the legitimacy of
the Cooperation.

Sin Chew Jit Poh, the Chinese paper,
tended to be less conformist than its
Malay and English language
counterparts. While its coverage was
less extensive than the other papers, Sin
Chew Jit Poh focused on economic
issues, and often put issues in context,
something lacking in the other coverage.
As well, the ‘info-tainment’ that marked
much of the coverage in the Star, for
example, was absent from Sin Chew Jit
Poh. Not surprisingly, there was far
greater coverage of China/Taiwan
issues. Still, sources from government
and APEC committee members




