
/ lI

down on its tax changes, LaRue arran 
threatened Time readers with 
cutting out the meager Canadian 
news section, firing its Canadian 
staff, and raising subscription 
rates for a magazine carrying 
only editorial and advertising berinj
content from the United States. early

The October 14 issue also 
carried a cover story on the at th< 
Canada-Russia hockey series and 
more colour pictures than the 
Canadian section has ever seen.
This might be an indication of 
what Time considered the price 
of its Canadian readers.

Time and its friends lobbied 
the government professionally asked

for th 
Canac 
Advei 
Time 

The 
also 1< 
At fi: 
associ 
out thi 
the Di 
48.5 
reveni 
Thish 
per c( 
all Ca

This is allowed for Canadian 
magazines, but Time and the 
Digest were the only American 
magazines given this tax status 
when the government brought 
down its legislation in the sixties.

What this meant to Time was a 
revenue loss from Canadian 
advertisers who move their 
accounts to someplace still 
allowed the tax break.

Time Canada Inc. is the biggest 
of Time’s international editions 
selling over 500,000 copies per 
week, an increase of over 100 per 
cent since the late fifties.

Time’s advertising revenue in 
1972 was almost $8 million. No 
anti-dumping laws apply to 
periodicals which meant Time 
can import much of its copy from 
its parent company cheaply.

While Time spent over $1 
million last year producing five 
pages a week for its Canadian 
section, it spent only $250,000 
filling the other 70 pages a week.

Officials from MacLeans 
magazine called this figure 
“peanuts” when compared to 
what it would cost a Canadian 
magazine to produce local copy 
for those 70 pages.

Time also received benefits 
other than taxes or copy 
dumping. The magazine said in a 
cabinet brief, if it were to leave 
the country, the post office would 
lose $700,000 per year in second 
class mailings. But the Canadian 
Periodical Association said this 
spending on second class mail 
actually amounted to a postal 
subsidy of almost $3 million in 
1971.

The reaction from Time 
understandably fast as the 
magazine and its friends began 
almost immediately to lobby the 
government against the possible 
legislation. The effect of the 
lobby was obvious to Time’s 
511,000 Canadian readers in the 
October 14 edition, as Stephen 
LaRue, Time Canada's president, 
asked his subscribers for 
support in an open letter.

We may 
yet see how

Time flies

gover 
exemp 

Mac 
Hodgk 
than 1

“Me

news
“there
and c
knows
want
other

U. S. -based 
magazines’

exemption power
challenged

Still

Time spent $1 million for its

Jive Canadian pages and

$250,000for the remaining

ingBy KEITH REYNOLDS 
Canadian University Press

right to influence public opinion 
are still held by its present 
publishers. Only today Time is 
using its influence in Canada to 
prevent government legislation 
which would decree Time and 
the Readers Digest non-Canadian 
publications and would tax them 
accordingly.

The fuss was started by a brief 
reference in the throne speech to 
the government’s committment to 
helping the Canadian periodical 
industry. This might 
removing tax exemptions from 
Time and the Digest that allow 
Canadian businesses to advertise 
in the two magazines and write 
off the expenses.

70 pages supple 
increa 
$6,844 
month 
ads in 

Reci 
the ed: 
denyir 
consid 
Whetl 
relatio 
open 1 

Eve 
goverr 
to pro 
their 
Canad 
Amerii 
includi

Time magazine is “the single 
greatest manipulator of public 
opinion in the 20th century, 
“according to W. A. Swanbury’s 
Pulitzer Prize-winning book, 
“Luce and His Empire”.

The late Henry Luce, former 
right-wing publisher of Time, 
recognized this but the maga­
zine’s responsibility was to 
“extend upon the world the full 
impact of our influence, for such 
purpose as we see fit and by such 
means as we see fit.”

Luce died in 1967 but his 
beliefs about the magazine’s

and with some success. The 
magazine had been fighting off 
government attacks for a long 
time and learned its lessons well.

The Readers Digest does not 
have as much to worry about 
since their Canadian edition is 
already more than 30 per cent 
Canadian owned and published 
in both official languages.

The biggest threat to Time’s 
Canadian citizenship and profits 
was yet to come in Senator Keith 
Davey’s 1969 Royal Commission 
on the Mass Media.

However, following the paths 
of most royal commissions, 
Davey’s Mass Media Commission 
was promptly shelved and 
forgotten after publication. But 
Davey, a Liberal organizer and 
the man who engineered the 
party’s brilliant 1974 election 1 
campaign was not so easily 
forgotten.

Not forgotten either were Hugh 
Faulkner, or other members of 
Trudeau's cabinet who wanted 
somewhat more nationalistic 
slant concerning cultural and 
economic affairs. The result was 
the brief section from the throne 
speech calling for support of 
Canadian publications and the 
start of a new campaign by Time.

This time, however, things 
not going so well for Time. 
MacLean-Hunter. now smelling 
not only Time’s profits, but 
government aid as well, had 
decided to oppose Time again.

MacLeans magazine 
already planning to go weekly 
with a staff of 60 tp replace Time 
magazine. Editor Peter C. 
Newman was even reported to 
have made tentative staffing

was
mean

' contro 
loeome 
depart 
ington 
“just s 
embas 
claim 1

IBÏ v."

I
tL,

Ai Time is ‘The single greatest! >
-,

“Th

a
manipulator of public opinion

loi

in the 20th Century ”
are

DONNELLY 
RHODES in "Since 1943 when the Canada 

section was introduced.” LaRue 
said of the magazine's four or 
five page concession to Canadian 
nationalism and tax loopholes. 
“Time magazine has become an 
integral part of the national 
scene."

If the government doesn't back

"It's
was commi 

Canad 
officia 

The 
becom 
Time

yL :
t.i

It’s now the morning after. . .

i «•%f i■>'C I f.If I I1/f tr1


